Followers

Saturday, December 17, 2011

. : Garlic Roll & Mushroom Soup : .

Kepuasan sebenar-benar kepuasan
Senyman terindah



















Dah petang baru dpt bersiaran..almaklum la hari cuti..sibuk kemain..lg2 smlm subuh br tdo..ni sumer gara2 tgk raja lawak mega lg..kat m'sia mula pukul 10pm tp kt sydney time tu dh pukul 1am..hambekkk..sib xtelajak subuh..dh la kt sydney subuh awl bebenor...bile bgn dh lmbt keje umah pn dok tetangguh la..ni kain pn xbesidai lg..dh la cuaca cantik plak tu..adoiiii..ish melalut pulak mama ni..

Sebenarnye nk citer mama dh blh buat roti sendiri..blm pakar lg...br mencube..hehe mama dr dl teringin nk buat roti tp bile dok bace resepi bhnnye rumit2 n keje pn remeh so tolak tepi dl la yer..tetibe dlm awl mggu ni Kak Azlita Masam Manis upload 1 resepi roti yg sgt2 sng n mudah yg penting nmpk lazatttt :) apelagi mama ni pn xsenang duduk la...ingtk' nk buatk' utk bekal en.hubbie n ank2 pegi berries picking nnt..tp rupe2nyer gara2 mama xnk ikut rancangan pn dibatalk'..tp rancangan mama tetap berjalan.. hehe 

Smlm mama pn xtau nk msk ape...brg dpr pn dh habis..jd mama buat jelah Garlic Roll n Mushroom Soup..yg mama geli hati en.hubbie pelik mane mama dpt mushroom soup sbb die xingt pn ade beli mushroom soup yg instant..ni telah membuktikan resepi ni lg sdp dr yg beli siap..so xrugi mencube..jom kite tgk resepinye..mudah,cepat n lazat..eceh mcm slogan plak mama rase..



GARLIC ROLL
Resepi asal : Suhaina

3 cawan tepung gandum ~ ita guna tepung roti (mama pun pki tepung roti)
1 cawan air suam
1 sudu besar yeast
1 sudu teh garam
2 sudu besar gula
2-3 sudu besar olive oil ~ ita letak 2 (mama pun letakl 2tsp jgk )

Cara-cara:


Campurkan semua bahan kecuali minyak dalam sebuah bekas dan uli sehingga menjadi doh yang lembut


Tambahkan minyak dan uli semula sehingga mendapat doh yang elastik 


Sapukan sedikit minyak pada doh, tutup doh dengan tuala lembab yang  bersih dan biarkan doh rehat selama 40 ~ 45 minit


Doh akan naik sekali ganda


Sementara menunggu doh naik kita sediakan garlic spread


Setelah adunan doh naik buka tuala lembab dan tumbuk-tumbuk doh dan uli sekejap


Kemudian bahagikan doh  kepada 2 bahagian ~ seelok-eloknya di timbang setiap bahagian supaya sama beratnya.


Gelek doh dengan kayu pencanai 1/2 inc tebal berbentuk empat segi memanjangSapukan 1 sudu Garlic Spread di atasnya dan gulung.Buat kaedah yang sama pada doh yang kedua juga Potong doh sama lebar sebanyak 4 potongan.Kita akan mendapat 8 potongan doh


Susun doh dalam tray yang telah di sapu dgn butter hingga habis.tutup semula doh dengan kain lembab dan rehatkan semula selama 30 minit supaya doh naik sekali ganda lagi.


Angkat kain lembab tadi dan sapukan baki Garlic Bread di doh tadi

Sapukan kuning telur pada permukaan doh dan taburkan bijan atau serbuk lada hitam jika suka.
Bakar doh dalam oven pada suhu 170 - 180 C selama 20 - 25 minit

CARLIC SPREAD

Resepi Asal  : Suhana

50 gm Butter bergaram ~ suhu bilik
3 ulas bawang putih ~ dicincang halus
2 pokok daun ketumbar ~ dicincang halus
secubit garam ~ ita tambah
sedikit lada hitam kisar ~ ita tambah
Gaulkan semua bahan
Siap digunakan.  



MUSHROOM SOUP
Resepi Asal : Minami 133
Sumber :Kak Azlita Masam Manis

1 keping dada ayam
1500 ml air
500 ml susu segar ~ fresh milk
1 ketul kiub ayam
1 tin kecil cendawan butang ~ dihiris (mama guna lebih kurang 6-7 biji cendawan butang fresh)
garam ~ secukup rasa
secubit ajinomoto(mama xletak sbb mama xguna ajinomoto)
1 cawan tepung gandum
Sedikit lada hitam ~ dikisar ita tambah
Sedikit oregano kering ~ (mama tambah)




Cara-Cara :

Potong ayam kecil2.
Masukkan ayam dan air ke dalam periuk.
Rebus sehingga masak.
Masukkan susu dan kiub ayam. 
Masak guna api yang perlahan. 
Masukkan mushroom.
Masukkan bancuhan tepung dan kacau sehingga pekat.
Tambah perisa, garam dan ajinomoto.
Sedia untuk di hidangkan bersama roti


 

3 comments:

  1. nad.. ni pja tau.. hahaha.. ada blog tp xde idea nk menulis.. bz duk menulis thesis dek pon :)

    ReplyDelete