Followers

Saturday, February 4, 2012

. : Fruity Castard Puff : .

Wahh lama jugak mama xbuat apa2 menggunakan puff pastry ni..padahal puff pastry ada je dlm peti sejuk..tp tulah mood meng'puff' blm dtg xjadi jugak kan..
 

Ni kira bidan terjun jugak..kebetulan en.hubbie jemput kawannya Pok Nik & Kak Niza yg akan pulang ke msia xlama lagi utk mkn mlm dirumah kami..jadi ada setelah main menu settle ada masa lagi..mama pn bedesup la meyinggah ke blog CMG Dapur Tanapa Sempadan..telek2 punya telek resepi2 pastry..terbekenan ngn "Fruity Pastry Puff" memandangkan bahan2nya ada kat dapur mama...walaupun hasil xsecantik air tangan CMG tp puas hati sbb rasanya yg sdp :)  CMG mama mohon izin share resepi di blog mama yer..moga Allah memberkati ilmu ini dan memurahkan lagi rezeki CMGsekeluarga..aminnn


Resepi "Fruity Pastry Puff"
Resepi Asal :  CMG

 BAHAN-BAHANNYA :-)
2 keping puff pastry "PAMPAS" size 8inc x 8inc

(mama bahagikan kpd 4keping)
Telur untuk disapu
Strawberry segar secukupnya

Blueberry segar secukupnya
Anggur hitamsecukupnya
(buah-buahan ikut citarasa anda..mama guna apa yg ada)




 

BAHAN KASTRAD :-)
1 1/3 cawan susu rendah lemak (segar)
2 camca besar tepung kastard (homebrand) 

2 camca besar gula
1 camca teh mentega
1 camca teh esen vanilla

 




CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Untuk membentuk puff pastry tu  cik mat cadangkan anda klik sini, untuk gambar rajah lebih jelas...Sapu telur dan bakar dalam oven yang telah dipanaskan pada suhu 190C selama 25 minit, sejukkan dan simpan dalam bekas kedap udara, untuk kegunaa kemudian..
  2. UNTUK KASTARD :- Satukan semua bahan2 untuk kastard kecuali mentega dan esen vanilla, dalam periuk. Kacau rata dengan whisk, kemudian jerang dengan api sederhana sambil dikacau selalu hingga pekat. Matikan api, masukkan esen vanilla dan mentega, kacau rata dan tutup periuk dengan tudungnya. Ini mengelakkan custard berkepala pada permukaanya.
  3. UNTUK FRUIT CREAM CUSTARD :- Ambil 1 puff pastry yang telah dibakar tadi. Tekan bahagian tengah dia sehingga membentuk ruang. Sudukan kastard, ratakan dan susun buah2an, kemudian sapu permukaan buah2an tadi dengan piping jelly(mama xletak sbb xda). Buat kaedah sama untuk baki bahan. Hidangkam segera..

2 comments:

  1. Bestnya...nampak sedap sangat. Tingin nak buat...cuma kat sini nak dptkan buah²an fresh ni agak sukar sikit...kena fikir alternatif lain sebab mmg nampak sedapppp sangat...

    ReplyDelete
  2. ummiakid : buahan2 tu blh ikut citarasa kit..pki laici,nenas,mangga dll pn blh..tp sedap kalo buah yg msm2 la br seimbang rasenye dgn kastard yg manis..tp kastard tu xde la manis sgt :)

    ReplyDelete